HTML

Munkajogéhség

Próbáljuk meg rekonstruálni pontról pontra, miképp szorítják függő helyzetbe a cégek a munkavállalókat. Alappéldaként egy nagy, országos, saját szegmensében piacvezető cég bájos tevékenységét vehetjük. Az eset a munka törvénykönyve által biztosított jogokkal élni kívánó egyik munkavállalójuk ürügyszagú indoklással súlyosbított elbocsátásába tokollott. Legyen a blog szerzője az elbocsátott, írja le esetét és következtetéseit egyes szám első személyben, ha már úgyis megtörtént vele... Szóval unalmas, közhelyszerű történet. De veled is bármikor megtörténhet. Lássuk, lehet-e érdekesen írni a tőke mindennapos elnyomásáról!

Friss topikok

2009.07.22. 16:47 Treuga Mei

Kis késés egy embernek, még kisebb az emberiségnek!

Kicsit lemaradtam evvel (nem, ez nem suksükölés, csak a mufurcfalvi tahó manók vélik annak!) a poszttal: tegnapelőtt megvolt az első tárgyalás, épp negyven évvel Armstrong (csak a Neil, ne is reméljetek finom muzsikát itten, a lájf ugyan vanderfull, de a próza marad!), a kiváló helyezkedő (értsd: politikusi ősszájakat a fáma szerint gondosan és szorgosan polírozó) és űrhajó-parancsnok holdkóros szavú tyúklépését követően. A Cég képviselője meg sem jelent. Gondolom, húzni kívánják az időt. De sajnos minél tovább tart a per, annál többet kell majd fizetniük, és ha nagyon ízléstelenül csinálják, Munkaügyi és Munkavédelmi Főfelügyelet, sajtó, valamint a gondatlan veszélyeztetés miatt (mert a védhetetlen üzletekben is ellen kell állni rablás esetén a belső szabályzat szerint) ügyészségi feljelentés. Ha eszük van, elfogadják a bírósági határozatot (tekintsük nulladik fokú ítéletnek), ami a teljes perelt összeget megítéli nekem, és rájuk lőcsöli a perköltséget. Ez a legolcsóbb verzió a számukra.

Szóval dióhéjban kirúgásom története. Odáig eljutottunk, hogy leültünk az írásbeli figyelmeztetésről tárgyalni. Nem vonták vissza, viszont - bár már egyszer papíron átvetettem, azért biztos ami biztos - itt is jeleztem az igényt az üzemi tanács (ÜT) megalakítására. Emellett jegyzőkönyvben rögzítetten kérdeztem meg - egyebek mellett -, mi az oka a hatályba lépésük uán kiküldött belső szabályzatok folytonos késésének.

Írásban fognak válaszolni, mondták. Megtették. Március 14-én (szombaton) reggel március 13-i datálással megérkezett a válasz, melyben kérdik, mikor, hol kezdjük a tárgyalást a szükséges eszközökről (a Mt. 63. § alapján a ÜT-választása és az üzemeltetése infrastruktúráját, költségeit a munkáltató, tehát a cég biztosítja, ld. a linket). A hatálykezdetet lekéső belső szabályzat kiküldésre vonatkozó kérdésemre elfelejtettek válaszolni.

Ugyanaznap este megérkezett a fiókba Bülbülszavú Okosfiú Osztályvezető egy jobb lelkű céges "biztonságival" felmondásomat átadni. Átolvastam, az indoklásnál felkacagtam. Mindegy, aláírtam, hogy átvettem. Bár a többi is lenyűgözött, a kis kedvencem az indoklás harmadik bekezdése. Mivel régebben jeleztem az egyik ellenőrnek (aki épp a boldogító légkört teremtő osztályvezető felesége), hogy valaki , bár nem tudom, ki (tényleg nem!) elkezdte rágalmazni egy fontos beosztásban, a bizalmon alapuló munkakörben ténykedő munkatársunkat, jó lenne, ha tennének valamit, most sikeresen megkaptam a következőt (részlet a felmondás szövegéből):

"Természetesen, mint munkavállaló Ön jogosult és köteles a munkavégzést és a munkavállaló érdekeit veszélyeztető körülményeket a vezetőség tudomására hozni, azonban a nyilvánvalóan alaptalan bejelentések senkinek nem kedveznek." (Központozás az eredetiben...) A többi pont is ezt megközelítő alaposságú. Csak gratulálni tudok a jogászuknak!

A tárgyalás elég egyszerűen ment. A három bíróhölgy igen korrekten tájékoztatott a perrendtartás vonatkozó szabályairól, az egyikük még igen vonzó is volt, néha sajnálom, hogy a szerelem beszűkít: szívem hölgye kell, más nemigen... pedig kellemes kalandok csúsznak így... és még csak nem is sajnálom... legalábbis nem nagyon...

Megyek, eszem, aztán edzés. Ma ez maradt metaszintnek. A táplálkozás. Nem épp túlintellektualizált.

2 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://holnapjaink.blog.hu/api/trackback/id/tr741261326

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Regnak 2009.07.24. 11:25:30

Ahoi Treuga,

Nem feltétlen csak ehhez a cikkhez szólok hozzá.

Tetszik a nyiltságod, őszinteséged, ahogy kifejted véleményedet...
Akár regényt is írhatnál ezekből, ahogy mostanában divatos...

Nem tartod azonban veszélyesnek is a leírtakat egyben?

Én mindenesetre drukkolok, és várom a folytatást.

PS. Most nincs időm hosszasabban reagálni irományodra, így inkább a későbbiekben kapsz érdemben hozzászólást és kevesebb általánosságot...

Treuga Mei 2009.07.24. 12:12:45

Uff, Regnak!

Köszönet a dícséretért! Azért regényt talán nem... ódivatú vagyok!
Élni veszélyes, mit tehetünk! De végülis tapintatos voltam: még mindig nem írtam le a Cég nevét! (Persze van, aki tudja, és olvas itt, tehát akad biztosíték...)
Azért én is drukkolok. (-.
süti beállítások módosítása